dinsdag 6 maart 2012

The Beauty By: Issy - Photoshop in beauty reclames Deel 1

"Prachtige volle wimpers! Perfect egale huid! Een rimpel vrije huid! NU IN DE WINKEL!!!"
We horen dit elke dat op TV en zien dit elke dag wel op posters of advertenties staan. En ik moet zeggen; ze doen het erg goed. Ik had een tijdje de fase dat ik elke beauty reclame geloof en dus ook veel geld uitgaf aan mascaras en foundations omdat hun van alles beloven. En natuurlijk was ik elke keer weer teleur gesteld omdat mijn wimpers niet zo groot en mooi werden. "Maar hoe doen die modellen het dan?" Simpel. Nep wimpers en beautys grote vriend: PHOTOSHOP 


Bekijk het plaatje hierboven eens. Dit zijn mijn ogen. (jawel ik was weer lekker moe die dag) Onder zie je het origineel en boven de bewerkte versie. Wat een verschil hé. Ik lijk daar veel meer wakker en let vooral op de lijntjes die zijn verdwenen. En ik heb daar nu de wimpers waar ik al jaren over droom. Maar het is allemaal nep. Allemaal met de computer de gedaan.

maar veel beauty merken verdienen juist zoveel geld aan deze valse beloftes. Natuurlijk als je van jezelf al mooie lange wimpers hebt krijg je met welke mascara dan ook prachtige wimpers zoals hierboven. Daar hoef je geen 20 euro voor uit te geven. En ondanks we allemaal weten dat het overdreven nep is, blijven we het toch kopen. 



En dan hebben we natuurlijk nog de beroemde foundation reclames. Hoe erg je huid ook is, merken beloven je dat alles als sneeuw voor de zon zal verdwijnen als je hun foundation gebruikt. Weg met de lijntjes, weg met de rode plekjes en puistjes. Alles zal verdwijnen. Maar wij weten wel beter. Je zult niets volledig kunnen bedekken met alleen een foundation. Maar het helpt wel om het de verdoezelen. En ook hier zijn ze erg slim in hun marketing. Ondanks dat we weten dat het niet doet wat de reclame beloofd, blijven we het toch kopen in de hoop dat het deze keer echt waar is. We hopen allemaal dat er op een dag een foundation is is alles echt weg gumt. tot die dag blijven we van alles proberen. 


Nou zal je vast denken: "nou waarom moeten die modellen dan nog steeds zo perfect zijn als je toch alles kan photoshoppen?" Het is erg simpel: €€€ geld €€€ beeldbewerking is nu eenmaal erg duur omdat alles perfect moet zijn. Het kost dus best wel veel zijn om zoiets te maken. Zelf als grafisch vormgever weet ik er alles vanaf. Dus als de foto vanaf het begin al bijna perfect is, is het voor de beeldbewerker minder werk en kost het bedrijf het minder geld. 

Ik vind best dat er in beauty reclames beeldbewerking mag zitten. Ik zie het als een overdreven voorbeeld van de werkelijkheid. En zolang je zelf in de winkel je goed laat adviseren en het zelf goed gaat testen vind je binnen no-time jou perfecte beauty product. Want wees nou eerlijk: Alle reclames zijn toch zo? 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten